“In mijn werk kom ik overal mensen tegen die een enorme wil hebben om hun werk goed te doen en resultaten neer te zetten. Maar als ze tegenwerking ervaren door managementlagen, stroperigheid of andere factoren, haken ze af. Je kunt natuurlijk mensen trainen daar mee om te gaan, maar ik geloof dat de werkelijke sleutel engagement is.
Als organisatie moet je zorgen dat mensen in je geloven. Betrek ze dus bij je visie en het ‘waarom’ van de organisatie. Zorg dan dat ze daar persoonlijk op kunnen aanhaken. Richard Brandson zei het zo: Investeer in je mensen, zodat ze altijd weg kunnen, maar zorg dat ze zóveel kunnen bijdragen, dat ze willen blijven.”
“Laatst nog, tijdens de afsluiting van een jaartraject voor professionals. Iedere deelnemer hield een persoonlijke presentatie. Één van de deelnemers, een rationele man, multiculturele achtergrond, geen makkelijke jeugd, had zich letterlijk omhoog gevochten tegen de vooroordelen in, stond op om zijn presentatie te doen.
Hij zei: normaal zou ik een presentatie doen met Powerpoint en bullets. Nu heb ik een gedicht geschreven over hoe ik in het leven sta. Er volgde een prachtig, persoonlijk gedicht, macht en onmacht, controle en loslaten. Schitterend, de hele zaal, inclusief de directeur, tot tranen geroerd. Ongelofelijk. Zo jezelf kennen, en er open over zijn. Heel bijzonder en heel mooi als ik daar een bijdrage aan kan leveren.”
“Ik streef naar werkgeluk. Daarvoor is nodig dat iemands persoonlijke en professionele ontwikkeling hand in hand gaat met de ontwikkeling van een organisatie. Het mooiste is als een organisatie echt tot diep in de vezels achter een ontwikkelplan staat, omdat die organisatie aan alle kanten gelooft in het resultaat. En als ontwikkeling binnen de organisatie niet lukt, help elkaar dan naar een volgende stap. Zo creëer je een gezonde organisatie met gezonde mensen.”
“Met zijn pragmatische resultaatgerichtheid houdt Matthijs de vaart er goed in. Heel inspirerend om te zien. Hij koppelt enorme operationele verantwoordelijkheden aan zijn kennis en ervaring en vertaalt zo klantvragen - of mijn theoretische bespiegelingen - snel naar concrete plannen. Daar worden mensen heel blij van.”
”Bovendien komt zijn warmte als mens goed van pas bij het creëren van vertrouwen en veiligheid. Ideeën en gevoelens kan hij heel goed onder woorden brengen. Hij is ook niet bang om het goed te laten schuren als dat nodig is. Want met zijn humor weet hij altijd wel weer een zekere licht- en luchtigheid in de gesprekken te brengen.”